Osobní kontakt je možný přímo v ZŠ ve čtvrtek v čase: 8:00 - 14:00 (po předchozí domluvě).
Kontakt k objednání:
Tel. číslo: 731 630 308
Email: zuzana.trnovcova@roznov.cz
Individuální konzultace:
V jakých situacích se na školního psychologa můžete obrátit?
Žák
když tě cokoliv trápí, jsi smutný, cítíš se sám, nepochopený
když máš jakýkoliv problém se spolužáky nebo učiteli
když máš problémy doma s rodiči, s blízkými osobami
když nerozumíš výuce nebo máš špatné známky
Rodiče
když máte pocit, že Vaše dítě má problém se spolužáky nebo učiteli
když máte podezření, že se Vašemu dítěti ve škole děje něco, co by nemělo
když mají Vaše děti problémy s výukou nebo při školní neúspěšnosti vyplývající z výchovných problémů – problematické rodinné zázemí, stresované dítě v rodině či ve třídě, obtížné začlenění dítěte do kolektivu apod.
· když máte zájem o zjištění IQ Vašeho dítěte
Pedagogové
poskytnutí podpory a pomoci při řešení již vzniklých problémů u dítěte/ve třídě: individuální konzultace, na které probereme Vaše očekávání mé pomoci – metodická podpora, náslech ve třídě, třídnická hodina
podpora v náročných životních situacích
Skupinové činnosti ve třídě:
Školní psycholožka ve škole vykonává také skupinové činnosti jako např. třídnické hodiny, přednášky, náslechy ve třídách. Závěry jsou poté konzultovány s pedagogem. Pro tuto školní činnost jste udělili/neudělili souhlas na počátku školního roku.
Na školní psycholožku se můžete obracet také s těmito potížemi:
děti obtížně zvladatelné
výchovné problémy dětí (vzdor, problémový vztah k sourozencům, odmlouvání)
poruchy pozornosti a hyperaktivita
úzkostné a depresivní stavy (strach z kolektivu, plachost, nervozita)
noční děsy a pomočování
lhaní a problémy s autoritami
šikana, kyberšikana, vylučování z kolektivu
vyrovnávání se s rozvodem/rozchodem rodičů
Problémy výše uvedeného charakteru jsou vždy spjaty s vlivem prostředí, ať už rodinného či školního, ve kterém se dítě většinu času nachází. Proto efektivní pomoci dítěti se dá docílit pouze v úzké spolupráci psychologa s rodiči a učiteli.
Jak tedy spolupráce s psycholožkou probíhá?
Obrací-li se na psycholožku s problémem rodič, pozve si ho psycholožka na konzultaci bez účasti dítěte, kde společně proberou zakázku rodiče a co je cílem vzájemné spolupráce. Na prvním setkání rodič popíše, co trápí jeho osobně, co trápí jeho dítě. Psycholožka se bude ptát i na celkovou anamnézu dítěte, jinými slovy, jak se vyvíjelo od narození až do současnosti. Dále se bude zajímat o to, jak doposud situaci řešili, co fungovalo lépe, a co vůbec. Psycholožka povede rodiče k zamyšlení nad nejlepšími možnostmi řešení v jeho konkrétní situaci, případně dá tipy na další možnosti. Rodič se rozhodne, které věci uvede do praxe a na dalším setkání po dvou až třech týdnech s psycholožkou vyhodnotí, co je efektivní a co méně. Psycholožka na základě souhlasu ze strany rodiče začne individuálně pracovat i s dítětem, takže na následných setkáních s rodičem se mohou zpřesnit její doporučení, které má rodič aplikovat do praxe. Délka spolupráce se odvíjí od závažnosti potíží a může probíhat v řádů týdnů či měsíců, zhruba jednou až dvakrát do měsíce.
S poskytováním poradenských služeb školního psychologa, se zavedením spisové dokumentace a se zpracováním a uchováním osobních a citlivých údajů o dítěti a rodině v písemné a elektronické formě musí zákonný zástupce souhlasit a tudíž pro spolupráci s psycholožkou je třeba podepsat informovaný souhlas zákonného zástupce žáka.
Obrací-li se na psycholožku s problémem dítěte učitel, činí tak po předchozím písemném souhlasu ze strany rodiče. I v tomto případě si psycholožka pozve rodiče na konzultaci s cílem zjistit anamnézu dítěte, porozumět fungování dítěte v domácím prostředí, případně zapojit rodiče do spolupráce, je-li to nutné. Případná další spolupráce s rodičem se plánuje dle jeho ochoty a míry vlivu na daný problém. Psycholožka konzultuje možnosti řešení i s učitelem, které by měl začít uvádět do praxe, a vede individuální konzultace s dítětem.