Školní časopis

Asistentka pedagoga

Asistentka pedagoga: Vendula Kunertová, DiS. Dana Borečková-Solanská, Martina Slováková

Rozsah působnosti:

I. V obecné rovině:

1. Přímá pedagogická činnost spočívající v pomocných výchovných pracích zaměřených na zkvalitnění společenského chování žáků.

2. Přímá pedagogická činnost spočívající v pomocných výchovných pracích zaměřených na vytváření základních pracovních, hygienických, sebeobslužných a jiných návyků.

3. Provádění rutinních prací při výchově dětí a žáků nebo studentů, upevňování jejich společenského chování, pracovních, hygienických, sebeobslužných a jiných návyků, péče a pomoc při pohybové aktivizaci žáků.

4. Výklad textu, popřípadě učební látky a individuální práce s žáky podle stanovených vzdělávacích programů a pokynů.

5. Vzdělávací a výchovná činnost podle přesně stanovených postupů a pokynů učitele nebo vychovatele zaměřená na speciální vzdělávaní, individuální vzdělávání nebo specifické výchovné potřeby žáka nebo skupiny žáků.

II. V souladu s pokyny vyučujícího:

  • zajišťuje výchovně vzdělávací činnost v běžné hodině,

  • pomáhá žákům při přípravě na vyučování,

  • poskytuje žákovi/žákům podporu o přestávkách,

  • v rámci veškerých volnočasových aktivit organizovaných školou žáky doprovází,

  • s pomocí speciálního pedagoga se pokouší o přiměřenou reedukaci a kompenzaci obtíží, vyplývajících z individuálního zdravotního znevýhodnění,

  • zaměřuje na speciálně pedagogické metody výuky čtení, psaní a počítání

  • zaměřuje se na podporu smyslového vnímání, pozornosti, koordinace, myšlenkových operací, způsobů chování v rámci multisenzoriální výchovy

  • zaměřuje se rozvoj grafomotoriky, prostorové orientace

  • podílí se na přípravě veškerých materiálů a pomůcek k edukační činnosti pedagoga

  • asistuje při dalších činnostech podle konkrétních potřeb žáka:

- při přípravě a úklidu pomůcek na vyučování,

- při zápisu textu,

- při opakování a prohlubování učiva,

- při práci, která vyžaduje větší koncentraci pozornosti a grafomotorickou přesnost,

- při vysvětlování principů práce s kompenzačními pomůckami,

- při dodržování pravidel bezpečnosti, výletech, exkurzích a školách v přírodě.

III. Další konkrétní činnosti:

  • pomáhá žákům a jejich zákonným zástupcům při aklimatizaci na školní prostředí,

  • podílí se na zapojení kulturně specifického prostředí žáků do vzdělávacího procesu ve škole,

  • spolupracuje s učitelem při komunikaci s rodiči žáků a s komunitou v místě školy,

  • spolupracuje se všemi pedagogickými pracovníky školy,

  • asistuje při výchovné a vzdělávací činnosti žáků, při individuální i skupinové práci s žáky,

  • podílí se na diagnostice a hodnocení svých žáků, spolupracuje v tomto směru s pedagogy,

  • sleduje prospěch a chování svěřených žáků, zajišťuje s nimi kvalitní přípravu na vyučování a další činnosti,

  • vede předepsanou dokumentaci a administrativu spojenou s evidencí pedagogické činnosti a výsledků dětí a žáků,

  • vykonává dohled nad žáky v běžné vyučovací hodině i během přestávek,

  • zajišťuje bezpečnost žáků při všech činnostech organizovaných školou.

IV. Systematická asistence pedagoga při výchovné práci v oblasti společenského chování,

upevňování základních pracovních, hygienických a jiných návyků žáků.

Asistent pedagoga:

  • výchovnou činností prohlubuje u žáků pracovní, hygienické a komunikační dovednosti

a návyky,

  • záměrně procvičuje společenské chování žáků,

  • sleduje vzhled ošacení a obuvi dětí, podává podnět k řešení pedagogům,

  • dbá na dodržování zásad osobní hygieny, v případě potřeby zajistí očistu znečistěných žáků,

  • denně procvičuje a upevňuje prvky sebeobsluhy, vede žáky k samostatnosti,

  • doprovází žáky při přesunech po škole,

  • asistuje při stolování,

  • pomáhá dětem při úklidu a třídění školních pomůcek, potřeb i hraček,

  • dohlíží na pořádek a estetičnost ve svěřených místnostech