Rozsah působnosti:
I. V obecné rovině:
1. Přímá pedagogická činnost spočívající v pomocných výchovných pracích zaměřených na zkvalitnění společenského chování žáků.
2. Přímá pedagogická činnost spočívající v pomocných výchovných pracích zaměřených na vytváření základních pracovních, hygienických, sebeobslužných a jiných návyků.
3. Provádění rutinních prací při výchově dětí a žáků nebo studentů, upevňování jejich společenského chování, pracovních, hygienických, sebeobslužných a jiných návyků, péče a pomoc při pohybové aktivizaci žáků.
4. Výklad textu, popřípadě učební látky a individuální práce s žáky podle stanovených vzdělávacích programů a pokynů.
5. Vzdělávací a výchovná činnost podle přesně stanovených postupů a pokynů učitele nebo vychovatele zaměřená na speciální vzdělávaní, individuální vzdělávání nebo specifické výchovné potřeby žáka nebo skupiny žáků.
II. V souladu s pokyny vyučujícího:
zajišťuje výchovně vzdělávací činnost v běžné hodině,
pomáhá žákům při přípravě na vyučování,
poskytuje žákovi/žákům podporu o přestávkách,
v rámci veškerých volnočasových aktivit organizovaných školou žáky doprovází,
s pomocí speciálního pedagoga se pokouší o přiměřenou reedukaci a kompenzaci obtíží, vyplývajících z individuálního zdravotního znevýhodnění,
zaměřuje na speciálně pedagogické metody výuky čtení, psaní a počítání
zaměřuje se na podporu smyslového vnímání, pozornosti, koordinace, myšlenkových operací, způsobů chování v rámci multisenzoriální výchovy
zaměřuje se rozvoj grafomotoriky, prostorové orientace
podílí se na přípravě veškerých materiálů a pomůcek k edukační činnosti pedagoga
asistuje při dalších činnostech podle konkrétních potřeb žáka:
- při přípravě a úklidu pomůcek na vyučování,
- při zápisu textu,
- při opakování a prohlubování učiva,
- při práci, která vyžaduje větší koncentraci pozornosti a grafomotorickou přesnost,
- při vysvětlování principů práce s kompenzačními pomůckami,
- při dodržování pravidel bezpečnosti, výletech, exkurzích a školách v přírodě.
III. Další konkrétní činnosti:
pomáhá žákům a jejich zákonným zástupcům při aklimatizaci na školní prostředí,
podílí se na zapojení kulturně specifického prostředí žáků do vzdělávacího procesu ve škole,
spolupracuje s učitelem při komunikaci s rodiči žáků a s komunitou v místě školy,
spolupracuje se všemi pedagogickými pracovníky školy,
asistuje při výchovné a vzdělávací činnosti žáků, při individuální i skupinové práci s žáky,
podílí se na diagnostice a hodnocení svých žáků, spolupracuje v tomto směru s pedagogy,
sleduje prospěch a chování svěřených žáků, zajišťuje s nimi kvalitní přípravu na vyučování a další činnosti,
vede předepsanou dokumentaci a administrativu spojenou s evidencí pedagogické činnosti a výsledků dětí a žáků,
vykonává dohled nad žáky v běžné vyučovací hodině i během přestávek,
zajišťuje bezpečnost žáků při všech činnostech organizovaných školou.
IV. Systematická asistence pedagoga při výchovné práci v oblasti společenského chování,
upevňování základních pracovních, hygienických a jiných návyků žáků.
Asistent pedagoga:
výchovnou činností prohlubuje u žáků pracovní, hygienické a komunikační dovednosti
a návyky,
záměrně procvičuje společenské chování žáků,
sleduje vzhled ošacení a obuvi dětí, podává podnět k řešení pedagogům,
dbá na dodržování zásad osobní hygieny, v případě potřeby zajistí očistu znečistěných žáků,
denně procvičuje a upevňuje prvky sebeobsluhy, vede žáky k samostatnosti,
doprovází žáky při přesunech po škole,
asistuje při stolování,
pomáhá dětem při úklidu a třídění školních pomůcek, potřeb i hraček,
dohlíží na pořádek a estetičnost ve svěřených místnostech